Työttömän väärä aktiivisuus

suunnitelma

Kun on pitkään työttömänä, joutuu osallistumaan suunnitelmanlaatimistilaisuuteen, joka on suhteellisen ikävä tilaisuus. Yläkuvassa on erään tällaisen tilaisuuden jälkeen allekirjoitettava paperi. Työttömien vihaajille voin kertoa iloisen uutisen, että yleensä itsetunnon rippeiden kerääminen ko. tilaisuuden jälkeen ”hieman aikaisempaa pienemmäksi kasaksi”, vien kerta kerralta hieman enemmän aikaa. Yleensä suunnitelmaan kirjataan työttömän suunnitelmat ja lisäksi suunnitelmaan kirjataan työvoimavirkailijan ehdottamat vaihtoehdot. Työtön voi suostua allekirjoittamaan työvoimavirkailijan esittämät ehdotukset luottaen, että hänen oma näkemyksensä työllistymiseksi olisi sunnitelman toteutuksesa pääsijalla ja työvoimavirkailijan ehdotus olisi varasuunnitelma. Työttömän yllätys voi olla melkoinen, kun allekirjoituksen jälkeen ryhdytään toteuttamaan työvoimavirkailijan suunnitelmaa ja työttömällä ei ole mitään sananvaltaa päättää elämästään.

Tällä kyseisellä kerralla, kun katsottiin palkkatukipaikkoja, pyysin työvoimavirkailijaa näyttämään myös ylhäällä olevan paikan, mutta jostain syystä Eila Rantanen ei osannut käyttää tietokoneen hiirtä siten, että kyseinen sijoitusmahdollisuus olisi osunut näytölle vähän pysyvämmin kuin vain vilahtamaan näytöllä. Tilaisuuden jälkeen menin itse tietokoneelta katsomaan mahdolliset sijoituspaikat ja siellähän olikin ihan hyvä työpaikka.

pyysin osoitusta

12.6.2006 klo 15:34 työvoimavirkailija tulosti suunnitelman allekirjoitettavaksi. 12.6.2006 klo 17:19 minä lähetin sähköpostiviestin, jossa pyydän sijoitusosoitusta työpaikasta, jota ei siis Eila Rantasen avustuksella löytynyt.  Sain kuitenkin pyytämäni sijoitusosoituksen:

Otin yhteyttä sähköpostiviestillä ja yritin sopia työhaastatteluajankohtaa (vaikka lapussa on mainittuna puhelinnumero). Valitettavasti paikka oli täytetty, mutta onneksi sain yhteydenottotapaani vastaavan vastauksen sähköpostilla.

täytetty

Yleensä kesällä on hiukan nihkeemmin työpaikkoja ja avoimia työpaikkoja tulee etsittyä harvemmin, joten en huomannut tuota kyseistä paikkaa ajoissa. Näin käy usein ja sitten jatketaan eteenpäin.

Silloin olin vielä hiukan aktiivisempi ja yritin saada palkkatukityöpaikan, sillä työmarkkinatuen katkaisun myötä menetin oikeuden myös muutamiin muihin työllistymistä helpottaviin tukiin. Kului kolme kuukautta ja sitten kolahti…

potkin rakenteita

18.9.2006 esitetty tapahtumaketju oli muuttunut sellaiseksi, että minä olin passiivisena odotellut kotona työpaikkaosoitusta. Työpaikkaosoituksen saatuani olin liian laiska ottamaan yhteyttä työpaikkaan, vaikka oli kyse koulutustani vastaavasta työpaikasta. Työvoimavirkailijat ovat valmiita auttamaan minua työpaikan etsimisessä, mutta minulla ei ole riittävää motivaatiota työllistyä. Olin saanut toisen sanktion päivämäärällä 8.9.2015 eli tietoihini oli lisätty P 5 lausunto. Asiaa ei muuksi muuttanut, vaikka tiedoista olisi pitänyt löytyä maininta, että minä olin pyytänyt sijoitusosoitusta.

poistetaan

Yläkuvassa näkyy, että 17.1.2007 minun tiedoista poistettiin P5 lausunto. Ellei minulla olisi ollut vielä tallella saamaani vastausta, niin sanktio olisi pysynyt. Tosiasioilla ei työttömälle määrättyjä sanktioita kumota, vaan sanktiot määrätään työttömälle syyllisyysolettamalla, jolloin työttömän on pystyttävä todistamaan syyttömyytensä.

Tietenkin väärän sanktion määrääminen kääntyi myös minun syyksi… nähtäväksi jää löydänkö alkuperäisen sähköpostiviestin, jossa kerron asiasta myös työvoimavirkailijalle. Ellen väärin muista, niin tieto etten ole ottanut yhteyttä oli varmistettu Hallintopalvelukeskuksesta HALOsta (muistelisin, että tämä tieto löytyi jostain lappusesta).

Miten suomessa voidaan kustantaa veroeuroilla tällaista ”auttamista”?

 

Päivitys 11.2.2016

Mollin sivuilta löytyi tieto, että Tampereen kaupungin Hallintopalvelukeskus HALO oli vahvistanut tiedon etten ole ottanut yhteyttä:

6.11.2006 ymp.ins selityspyyntö

Päivitys 13.2.2016

b jos olisi tiedetty

Yllä olevassa todetaan ettei virheellistä työvoimapoliittista lausuntoa olisi annettu, jos olisin toimittanut sähköpostiviestin. Sijoitusosoituksen mukaan minun olisi pitänyt soittaa, jolloin yhteydenotosta ei olisi olemassa muuta kuin minun väite. Mielestäni sanktiot pitäisi määrätä tosiseikkojen perusteella eikä sen perusteella, mitä työtön pystyy jälkikäteen todistamaan.

b rantanen tietää mutta ei kerro totuutta

Mielestäni työvoimatoimisto ei voinut olla tietämättä, että olin ottanut yhteyttä työnantajaan. Ehkä Eila Rantanen teki kyseenalaisia asiakasmerkintöjä ja jätti kirjaamatta asialliset tiedot ympäristöinsinöörin työpaikasta, mutta ainakin Eila Rantanen itse oli tietoinen, että työpaikka oli ehditty täyttämään. Selvityspyyntö ympäristöinsinöörin paikasta ajoitettiin marraskuulle ja minulla oli aikaa antaa lisäselvitykset 4.1.2007 asti, mutta P5 merkintä on poistettu 8.9.2006 alkaen, koska Eila Rantanen ja Päivi Raunio-Tuominen olivat tuolla päivämäärällä vastalauseistani huolimatta tavanneet kahden kesken ja järjestäneet minulle tuon perusteettomana poistetun sanktion. Eila Rantasen ja Päivi Raunio-Tuomisen yhteistyöstä olen kirjoittanut hieman tarkemmin seuraavassa tekstissä: Viranhaltijan esteellisyys oikeus simputtaa.

2 thoughts on “Työttömän väärä aktiivisuus

  1. Pakko kommentoida. Ympäristöinsinööri palkkatuella! Olen luullut, että palkkatuella palkataan vähemmän vaativiin avustaviin tehtäviin. Tämäkin paikka varmaan täyettiin jollakin korkeakoulututkinnon omaavalla, täysin työkykyisellä hakijalla, alansa asiantuntijalla. Koska ympäristöalalla on niin surkea työllisyystilanne, niin voidaan pikku rahalla palkata korkeasti koulutettuja ihmisiä vaativiin tehtäviin. Tämä ei ole oikein, ei sitten millään. Ja mahtaako kaupunki enää koskaan aidosti palkata ympäristöinsinöörejä? Aina vaan uutta palkkatuettua sisään…. voi sanonko mitä.

    • En tiedä kenet työpaikkaan aikoinaan valittiin, mutta joskus tällaiset työpaikat voivat olla täytettyjä ennen kuin ne ilmoitetaan avoimeksi.

      Parhain keino työllistyä on edelleen omat tai vanhempien suhteet.

Vastaa (Sähköpostiosoite ei ole välttämätön)

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s